Hur äter du? Äter du rätt?

Hej allihopa! Idag skiner solen och det ganska varmt och skönt ute. Dock sitter jag inne och har precis städat hela huset, det blev dammsugning och torkning av golv. Funderar på om jag ska ta mig en promenad i vårvädret nu när jag sitter och inte har något för mig. Men först blir det ett inlägg om mat.

Det är oerhört viktigt att man äter om man ska kunna träna och prestera så bra som möjligt. Utan mat får vi ingen energi till att träna. Så man ska äta 5 mål om dagen oavsett om man är tonåring eller vuxen.
Det vill säga frukost, lunch och middag. Sedan ska man också få in 2 mellanmål. Vi som tränar behöver extra mycket bröd, potatis, gröt och flingor. Så till frukost kan man stoppa i sig gröt, ett glas jucie och en smörgås.
Till lunch eller middag spelar det egentligen ingen större roll vad du äter, men du kan variera mellan pasta, ris och potatis och äta mycket kött. Det är viktigt att man får i sig grönsaker, så det ska också finnas med på tallriken! Om du går efter tallriksmodellen är det lätt att hålla vikten, humöret uppe och du blir lagom mätt.
Till mellanmål kan man ta en frukt eller två smörgåsar. Inte gå och småäta hela tiden. Inte bra för tänderna eller aptiten.

Om du äter bra kommer du orka mer och framförallt orka träna dig till ditt mål. Träna aldrig på tom mage!
Nu ska iallafall jag ut i solen och njuta. Ut ni med eller ta en pass på gymmet. Jag hejar på er!



Tallriksmodellen - såhär ska det se ut när du äter lunch eller middag. Du väljer förstås mellan ris, pasta eller potatis och vilket kött du nu vill ha.


Kommentarer
Postat av: MARIA ♥ MAKE CUPCAKES NOT WAR

Ha en fin kväll Paow ♥

2012-02-24 @ 21:13:15
URL: http://typiisktmaria.blogg.se/
Postat av: MARIA ♥ MAKE CUPCAKES NOT WAR

oj hamna fel haha

2012-02-24 @ 21:13:29
URL: http://typiisktmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0